ikco2104.ir
نمایندگی ایران خودرو 2104

بررسی و رتبه‌بندی مولفه‌های سیستم های تولید انعطاف‌پذیر در شرکت ایران‌خودرو

بررسی و رتبه‌بندی مولفه‌های سیستم های تولید انعطاف‌پذیر در شرکت ایران‌خودرو

فهرست مطالب

داشتن سیستم منعطف تولید با توجه به تغییرات گسترده در بازار عنصری مهم بوده و باید تمامی شرکت«ها در بازار خود به این نکته توجه لازم را داشته باشند. برای همین منظور هدف اصلی این پژوهش بررسی و رتبه‌بندی مولفه‌های سیستم های تولید انعطاف‌پذیر در شرکت ایران” خودرو به عنوان بزرگ‌ترین تولید کننده خودرو در ایران بوده است. پژوهش حاضر یک پژوهش کاربردی از حیث هدف و از نظر روش گردآوری به صورت میدانی بود که جامعه آماری آن را خبرگان صنعت خودرو در شرکت ایرانخودرو تشکیل دادند که برای این منظور ۱۰ خبره انتخاب و با استفاده از پرسشنامه تنظیم شده اقدام به گردآوری داده‌ها از ایشان شد. با استفاده از روش ویکور فازی اصلاح شده اقدام به تحلیل داده‌ها شد که برای تحلیل‌ها از نرم‌افزار R2023a MATLAB استفاده شد و فرمول‌بندی این روش به صورت اسکریپت صورت گرفت. براساس مطالعات صورت گرفته شده پنج معیار استراتژی» ظرفیت. تولید. مشتری و عملیات برای رتبه‌بندی روش‌های انعطاف‌پذیری تولید شناسایی شد و ۱۵ مولفه انعطاف‌پذیری نیز شناسایی شد و براساس نتایج تحلیل‌های صورت گرفته شده مشخص شد که به ترتیب تولید منعطف (سهولت جایگزینی یا افزودن قطعه)» عمل (توانایی تولید به چند روش) مواد (سهولت حمل و عملیات روی قطعه)» طراحی جدید (سهولت رائه ابعاد و مدل) و نیز بازار (سازگاری با بازار) مهم”ترین معیارهای شناسایی شده از سوی خبرگان برای انعطاف‌پذیری سیستم تولید بود.

پیمایش به بالا