ikco2104.ir
نمایندگی ایران خودرو 2104

انتقال فناوری در صنعت خودروسازی با استفاده از الگوی تحلیل ارتباط

انتقال فناوری در صنعت خودروسازی با استفاده از الگوی تحلیل ارتباط

فهرست مطالب

این مقاله موضوع انتقال فناوری را در صنعت خودرو به طور کمی و با رویکرد اقتصادسنجی بررسی می‏کند. به عنوان مطالعة موردی، سرمایه‏گذاری مشترک بین‏المللی بین گروه خودروسازی فرانسوی پژو و گروه صنعتی ایران‏خودرو در دو محصول 301 و 2008، به عنوان نمونه‏های موردی این مقاله انتخاب شده‏اند. در بخش مرور ادبیات نشان داده شده است که پنج رویکرد اصلی برای سنجش فناوری در قطعات خودرو وجود دارد: 1- رویکرد مقدار سرمایه‌گذاری در حوزة تحقیق و توسعه، 2- رویکرد ارزش صادرات با تولید ناخالص داخلی به ازای هر نفر، 3- رویکرد تعریف آستانه، 4- رویکرد بر اساس رتبه‏بندی هزینة مهندسی و در آخر و جدیدترین روش 5- رویکرد آمار ثبت اختراعات. در این مقاله ابتدا پنج رویکرد قبل شرح داده می‏شوند و بر این اساس، رویکرد جدیدی مبتنی بر الگوی تحلیل ارتباط، برای سنجش شاخص انتقال فناوری‌ قطعات خودرو ارائه می‌شود. نتایج نشان می‏دهند که علی رغم تلاش زیاد ایران خودرو برای انتقال فناوری از شرکت پژو در دو محصول 301 و 2008، فقط قطعات خودرو با فناوری ساده و ارزش افزودة پایین در زنجیرة تامین داخلی ایران خودرو، تولید شده است.

پیمایش به بالا